Zo meet je het succes van je blogposts in Google Analytics

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Google vervangt Search Console Insights met inzichten

Sinds enige jaren is het beta programma van Google Search Console Insights
Lees meer

Acquisitierapport binnen Google Analytics

Google Analytics is een uitgebreide tool die je in staat stelt om de statistieken
Lees meer

Verschil tussen een pagina en bericht in WordPress

Met je eerste WordPress website kan je een aantal vragen hebben over de fundering
Lees meer

Zo meet je het succes van je blogposts in Google Analytics

Wanneer je jouw blog een paar maanden live hebt dan ben je natuurlijk ook nieuwsgierig welke blog posts het beste presteren, met Google Analytics kan je dit eenvoudig bijhouden en vanuit daar je content strategie aanpassen om dit succes door te zetten. Laten we een kijkje nemen hoe dit precies in zijn werk gaat en welke (gratis) tools je hiervoor kan gebruiken!

Google Analytics

Google Analytics is vrijwel de standaard tool en software die gebruikt wordt om bij te houden wat er zoal gebeurd op een website, het is gratis te gebruiken en installeren en geeft je toegang tot een hoop data die bijzonder nuttig kan zijn. Om dit te installeren kan je gebruikmaken van de handmatige stappen die je hiervoor kan gebruiken, maar als WordPress gebruiker is dit eenvoudiger om te installeren met de officiële plugin van Google, Google Sitekit. Meer hierover onderaan deze blog post. 

Binnen Google Analytics kan je eenvoudig inzien hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest, welke er op dat moment opzitten. Waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en nog veel meer. Als beginnend gebruiker kan dit erg diep gaan, maar gelukkig kan je op de startpagina hiervan snel een algemeen overzicht zien wat je vrijwel alles verteld wat je nodig hebt. 

Binnen de rapporten kan je eenvoudig ook een datumbereik selecteren wat je wilt inzien, houdt er rekening mee dat een website die net gelanceerd is nog vrijwel geen verkeer van zoekmachines zoals Google kan verwachten in de eerste paar maanden. Hier gaat namelijk vaak een periode overheen voordat je hier verschijnt en gevonden kan worden. 

Zet dus ook vooral in om jouw WordPress blog te promoten via andere kanalen zoals Sociale Media en op YouTube. Zodat je meerdere wijzen hebt waarop bezoekers jouw kunnen vinden. 

Google Search Console

Google Search Console is ook een krachtige tool die we aanraden om gelijk te activeren samen met het opzetten van je website, dit kan je namelijk veel meer inzicht geven in hoe jouw website presteert en laat je ook de historische data zien in de toekomst. Maar echter enkel als je dit geactiveerd hebt. Maak dus hier direct met het opstarten van je website een account mee aan. 

Google site kit toevoegen aan je WordPress website

Om zowel Google Analytics als Google Search Console eenvoudig te integreren met je WordPress website, raden we aan om gebruik te maken van de gratis Google Site Kit plugin. Deze officiële plugin van Google maakt het mogelijk om in slechts een paar stappen je website te koppelen aan de belangrijkste Google-diensten.

Hoe installeer je Google Site Kit?

Log in op je WordPress dashboard.

Ga naar Plugins > Nieuwe plugin.

Zoek op “Google Site Kit” en klik op Nu installeren.

Na de installatie klik je op Activeren.

Volg de stappen in de wizard om je Google-account te koppelen, en kies de services die je wilt activeren zoals Analytics, Search Console en eventueel ook PageSpeed Insights.

Zodra alles gekoppeld is, zie je direct in je WordPress dashboard de belangrijkste statistieken van je website. Denk hierbij aan het aantal bezoekers, populaire pagina’s, prestaties in zoekresultaten en meer.

Belangrijke statistieken om op te letten

Wanneer je blog begint te groeien, zijn er een aantal belangrijke cijfers die je kunnen helpen om te bepalen wat wel en niet werkt:

Paginaweergaven per artikel: Welke blogposts worden het vaakst gelezen?

Gemiddelde tijd op pagina: Lezen bezoekers je artikel of klikken ze snel weg?

Bouncepercentage: Vertrekken bezoekers direct of klikken ze door naar andere pagina’s?

Verkeersbronnen: Komen ze via Google, sociale media, of via direct verkeer?

Gebruik deze inzichten om je contentstrategie bij te sturen. Heb je bijvoorbeeld een blogpost die veel verkeer trekt via Google? Overweeg dan om daar een vervolg op te schrijven of het onderwerp verder uit te diepen.

Met Google Analytics, Search Console en de Google Site Kit plugin heb je krachtige (en gratis) tools in handen om het succes van je blogposts te meten. Door slim te kijken naar de data en daar actie op te ondernemen, kun je jouw blog steeds verder laten groeien.

Heb je vragen over het instellen van Google Analytics of Site Kit? Of wil je hulp bij het optimaliseren van je WordPress hosting? Neem gerust contact met ons op via MijnWordPressPartner.nl, we helpen je graag verder!