User generated Content in WordPress
Met een WordPress website heb je de keuze om ook User Generated Content toe te staan binnen de comments op een bericht of pagina, in deze blog post laten we zien hoe je dit eenvoudig kunt beheren en hoe je hier de meeste SPAM in kunt afvangen. En dit zonder onnodige plugins te installeren. Laten we beginnen!
Wat is User Generated Content?
User generated Content binnen WordPress neemt vaak de vorm aan van comments of berichten op pagina’s en berichten, met de standaard instellingen van WordPress staat dit overal ingeschakeld binnen de website. We raden aan indien je hier de tijd en moeite in wilt steken om dit zeker op blog posts aan te zetten, indien je niet wekelijks met je website bezig bent, dan is het eerder aan te raden om overal uit te schakelen op je website. Het kan namelijk ook een tijdrovend proces zijn indien je hier niet de juiste voorzorgsmaatregelingen in neemt.
Ook staan sommige WordPress websites toe dat er een gebruiker kan aangemaakt worden om zelf berichten te publiceren op de website, zo kan je leden van je website laten schrijven op je website. In veel gevallen is dit echter niet wenselijk.
Een klassiek voorbeeld van een website die vrijwel exclusief gebruik maakt van User Generated Content is een forum, hier sta je gebruikers en bezoekers toe om met elkaar te discussiëren en zo zelf de content van een website aan te vullen.
Waarom geeft Google hier (meer) waarde aan?
Google geeft sinds de laatste updates aan hun algoritme meer waarde aan User Generated Content, zoals ook te zien is in hoeveel resultaten websites zoals Reddit nu vooraan worden weergegeven. Eerlijke meningen van echte gebruikers over een product of dienst, met onderbouwde ervaring, zijn hierin waardevol. Dit heeft ook mede te maken met de opkomst van A.I. zoals Gemini van Google zelf, ChatGPT, en Copilot van Microsoft. A.I. geeft iedereen toegang tot een snelle wijze om tekst te generen en te publiceren op een website, waarin de waarde hiervan natuurlijk minder waardevol is dan van een artikel of post van een legitieme gebruiker.
Binnen jouw artikel of pagina binnen WordPress waarin je User Generated Content toestaat zal je zien dat deze ook zal gaan klimmen in de ranking, mits er relevante discussie is in de comments of berichten. Gebruikers kunnen hierin reageren op jouw content, en bijvoorbeeld extra tips geven, hun eigen ervaringen delen, en verdere vragen stellen die je wellicht gemist had. Zo kan je op een natuurlijk wijze meer content generen of laten generen om hier dus meer interactie op te hebben, en hierdoor meer kan aansluiten met de wensen van niet alleen je gebruikers, maar ook van Google.
User Generated Content modereren
Een belangrijke stap die hierin niet vergeten dient te worden is het modereren van de User Generated Content, dit is namelijk de nummer 1 manier waarop SPAM binnenkomt en een website kan laten overspoelen met schadelijke links en informatie. Zet dus elke comment die binnenkomt niet zonder moderatie online, en laat dit altijd eerst door je goedgekeurd worden. Voeg daarnaast ook een regel toe in de standaard WordPress instellingen hiervoor om elke link die binnenkomt, met bijvoorbeeld http en https, standaard naar de prullenbak te laten verplaatsen. Dit zal 99.9 procent van de schadelijke comments eruit filteren. En zijn hierna met een druk op de knop te legen en verwijderen binnen WordPress.
Wil je meer weten hierover hoe je dit precies kunt toevoegen? Lees dan onze eerdere blog post over dit onderwerp: WordPress SPAM comments tegenhouden zonder plugin

Externe discussie en User Generated Content
Ook een belangrijke bron van externe (buiten je website) User Generated Content vindt plaats op plekken zoals Sociale Media. Indien je nog geen Sociale Media hebt aangemaakt voor je website waar je jouw laatste nieuws en berichten deelt, dan is dit sterk aan te raden om mee te beginnen. Berichten van je laatste posts kunnen op Sociale Media gedeeld worden, met een pakkende afbeelding, om zo discussie aan te moedigen en hierdoor ook te signaleren dat een website legitiem is. Zo kan je ook jouw content delen en hergebruiken over meerdere kanalen, om zo hopelijk ook meer verkeer te drijven naar je website toe.
Niet elk Sociale Media kanaal staat het toe om een directe link te vermelden naar je website toe, maar vaak wel in je profiel zelf. Doe hier dus je voordeel mee en moedig discussie aan in de berichten onder een post.
Welke vormen van User Generated Content moedig jij toe op je website? Laat het ons weten!
MijnWordPressPartner.nl is jouw partner in voordelige, snelle, en stabiele WordPress hosting.