Uitgelichte afbeeldingen in WordPress
Een uitgelichte afbeelding of Featured Image in WordPress is een belangrijke afbeelding die je voor elke post en pagina kan toevoegen, laten we in deze blog post een kijkje nemen waarom deze afbeelding zo belangrijk is. En enkele tips voor het zorgen dat je hier het meeste uit haalt, laten we beginnen!
Er zijn meerdere namen voor de afbeelding die bovenaan een blog post of pagina staat, en is bekend onder de volgende termen:
Cover afbeelding
Featured image
Uitgelichte afbeelding
Gedurende deze blog post zullen we gebruikmaken van de term Uitgelichte Afbeelding, met deze drie termen wordt dus echter hetzelfde bedoeld.
De Uitgelichte Afbeelding in WordPress is in de standaard vormgeving aan de rechterkant te vinden in zowel een pagina als post binnen WordPress.

Uitgelichte afbeeldingen vormen de eerste blikvanger
De voornaamste reden om een Uitgelichte afbeelding in te stellen is vanwege de blikvanger die ze vormen, een opvallende afbeelding zorgt voor meer kliks naar je artikel toe, en voegt ook authenticiteit toe hieraan. Als je hier een algemene afbeelding inzet, wat niet aansluit op de content, of iets anders weergeeft wat niet opvalt of origineel is dan kan je merken dat er weinig doorgeklikt wordt naar verdere content of inhoud op je website.
Een originele Uitgelichte afbeelding zorgt ervoor dat jouw content ook betrouwbaarder overkomt, en kan bijvoorbeeld een product of dienst laten zien wat je aanbied op je website. Maar dan in het “echt”.
Om een voorbeeld te geven, je lanceert een nieuwe koekenpan, en biedt naast de standaard afbeelding vanuit de fabriek, zoals de pan weergegeven op een witte achtergrond, binnen de uitgelichte afbeelding een foto van de pan in gebruik op een fornuis, terwijl er een mooi stuk zalm in wordt aangebraden. Je kan zelf ook inzien dat de pan in gebruik veel eerder zal overtuigen dan een standaard afbeelding die iedereen zou kunnen gebruiken.
Moedig aan met originele foto’s en media
Originele foto’s en overige media kan eerder overtuigen en jouw expertise hierover vaststellen, iedereen kan beschrijven dat een koekenpan niet blijft plakken met een eitje hierin. Maar je kan het ook met een mooie afbeelding of video laten zien op je website. Originele media kan je hierdoor helpen je expertise of vertrouwen in het product vast te stellen. En dit is niet alleen positief voor je bezoekers, maar ook voor zoekmachines zoals Google. Originele afbeeldingen en content zal met de opkomst van A.I. steeds meer op een prominente plek gaan innemen op het internet.
Laat de kansen dus niet liggen, en maak gebruik van originele media op jouw website om mensen te overtuigen.
Verwerk je identiteit hierin met simpele tools
Het is tevens belangrijk om in je Uitgelichte Afbeelding je merknaam en identiteit in te verwerken, denk hier aan je logo erin verwerken, de website naam, of overige onderdelen die de afbeelding makkelijk herkenbaar maken als van jouw. Dit helpt ook als je pagina of post deelt op sociale media, en kan met een bepaalde huisstijl die je hierin verwerkt helpen om dit snel te laten herkennen door niet alleen bestaande volgers, maar ook mensen die je nog niet kennen.
Dit kan je doen met eenvoudige tools zoals Paint wat je standaard binnen Windows hebt, maar kan ook met de uitgebreide online tool Canva. Je kan hier vaak al kiezen uit vele verschillende soorten templates die je minimaal hoeft aan te passen om in je Uitgelichte afbeelding te verwerken.
Zo wordt er snel herkend dat het een post van je website en bedrijf betreft, en kan je ook aanmoedigen om door te klikken. Met bijvoorbeeld de titel van de post hierin verwerkt. Of een zin die uitnodigt om door te lezen. De afbeelding grijpt dan de aandacht, en lokt uit om snel door te lezen of de website te bezoeken.
Om te blijven bij het voorbeeld van de koekenpan, kan deze bijvoorbeeld zo bewerkt worden:

Met paint is dit binnen zo in elkaar gezet, en is dus een kleine moeite om ervoor te zorgen dat meer mensen doorklikken naar jouw content. Des te meer moeite je hierin steekt des te professioneler dit eruit ziet uiteraard.
Denk aan de optimalisatie
Het is wel van belang dat je ook rekening houdt met de optimalisatie van de Uitgelichte afbeeldingen, vaak zijn dit wat grotere foto’s die met de meeste camera’s standaard in 4k worden gemaakt. Dit is te groot voor gebruik op een website. En kan je dus aanpassen naar wat je nodig hebt. Veel thema’s binnen WordPress hebben richtlijnen voor de Uitgelichte Afbeelding die je kan vinden door even in de documentatie hiervan te kijken.
De afbeelding kan je hierna hierop aanpassen, en desnoods ook even door een tool zoals TinyPNG halen om het formaat hiervan te optimaliseren. Zo zorg je ervoor dat jouw website snel blijft.
Ook opzoek naar een betrouwbare hosting partner voor jouw WordPress website? Neem dan nu een kijkje binnen onze WordPress hosting pakketten!