Evergreen en Actuele content
Met elk blog kan je te maken krijgen met verschillende soorten content, twee pilaren van content of de grootste verschillen hierin zijn onder twee soorten in te delen. Evergreen en Actuele content. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar wat de verschillen hierin zijn, en hoe jij dit kunt aanpakken op jouw WordPress blog.
Wat is het verschil tussen Evergreen en Actuele content?
Het verschil tussen Evergreen en Actuele content is voornamelijk de relevantie op de langere termijn, een stuk evergreen zoals de naam verraad, blijft altijd “groen”, en actuele content kan met een jaar, of zelfs een week of dag niet meer actueel zijn en hierdoor verouderd. Met de meeste blogs zal er over een hobby, passie, of relevante stukken content worden gedeeld in een branche voor je onderneming.
Laten we als voorbeeld nemen een blog over schaatsen, een stuk wat als Evergreen kan worden opgevat is bijvoorbeeld de keuze tussen verschillende soorten schaatsen en hoe je die maakt. En een stuk actuele content is een review over een specifieke schaats model, of een mededeling dat er op deze datum geschaatst kan worden op het weerwater in Almere.
Beide kunnen populair zijn of worden, maar een Evergreen blog post kan over vele jaren verkeer binnenslepen. Een blog over schaatsen op het weerwater in 2018 zal in de opkomende jaren minder relevant zijn. Of het stuk over een schaats model wat niet meer te koop is ondertussen.
Sterke Evergreen content schrijven
Evergreen content neemt dus vaak de vorm aan van theorie over een bepaald onderwerp, hierdoor is een Evergreen post vaak langer dan een actueel stuk, en kan hierdoor met verschillende zoektermen verschijnen in de Google zoekresultaten. Het is dus zaak dat je het onderwerp opbreekt in koppen of sub onderwerpen, waarin je het onderwerp in zijn volledigheid behandeld. De keuze van schaatsen is bijvoorbeeld niet behandeld in een enkele alinea. Maar kan opgebroken worden in de verschillende soorten schaatsen, welke het beste zijn voor beginners, en andere tips waar rekening gehouden dient te worden.
Houdt dus rekening met minimaal 800 woorden voor Evergreen content, waar de grotere onderwerpen zelfs veel meer content vereisen om dit in zijn volledigheid te behandelen. Breek de tekst wel op met kortere alinea's, afbeeldingen, en andere media om de content interessant te houden.

Snel schakelen met Actuele content
Actuele content kan een snelle schakeling vormen van het tijdstip waarin het geschreven wordt, en het tijdstip waarop dit gepubliceerd wordt. En kan ook vaak bestaan uit kortere stukken die een specifiek onderwerp behandelen. Indien je bijvoorbeeld een nieuwsitem wilt toelichten over de opening van een nieuwe schaatsbaan in Gelderland, dan kan je dit onder de norm van Actuele Content snel schrijven, delen, en ervoor zorgen dat je op die manier informerende en vermakelijke content kan serveren op je blog.
Actuele content is dus content wat snel te lezen is, en hopelijk snel actie op genomen wordt. Actuele content kan hierdoor vaak in minder woorden worden samengevat, en bestaat voornamelijk uit content rond de 700 woorden. Minder wordt vaak gezien en gekenmerkt als te dunne content, alhoewel dit ook sterk kan verschillen per onderwerp en branche van je website. Goede tip is om hier te bekijken wat hoog wordt gerankt in de zoekmachines, en hier je strategie op aan te passen.
Actuele content en Sociale Media
Sociale media is een onmisbare verkeersdrijver voor actuele content, in de regel is actuele content vaak tijdsensitief, wat het ranken in Google vaak lastig hiervoor kan maken. Zeker als jouw website nog niet bekend is binnen de zoekmachines. Alternatieve bronnen van verkeer zoals Sociale Media zijn hierdoor een grotere drijver van verkeer die je kan benutten om bezoekers naar je website te trekken.
Maak hier gebruik van pakkende cover afbeeldingen die geschikt zijn voor de verschillende platformen, en schrijf de posts zo dat mensen gelokt worden om verder te lezen of in actie te komen naar je blog toe. Dit is een vak apart, en kan succesvol ingezet worden, of niet veel opleveren na een hoop moeite. Probeer hierin verschillende strategieën in uit, en zorg ervoor dat je te weten komt waar jouw doelgroep zich het meeste bevind. Verschillende doelgroepen zijn bijvoorbeeld voornamelijk aanwezig op Pinterest, terwijl anderen weer vrijwel exclusief op Instagram of Reddit zitten.

Goed idee om deze twee te mixen binnen je blog
Een blog hoeft niet uitsluitend uit één van deze twee soorten content te kiezen, maar kan beide inzetten om verschillende doelgroepen en lezers aan te trekken. Indien je dus een gezonde mix van deze twee soorten content inzet, kan je ervoor zorgen dat jouw blog zowel content op de lange termijn kan inzetten, als ook op de kortere termijn.
Zo creëer je een stabielere bron van verkeer naar je website toe, dan enkel van de een of ander gebruik te maken. Een Evergreen post kan namelijk maar zo wat mee gebeuren om zijn plek te verliezen in de ranking. Dit voornamelijk door algoritme wijzigingen die hier roet in het eten kunnen gooien. Waardoor een Evergreen post die maandelijks duizend bezoekers naar je website trok, in een keer kan wegvallen.
Spreid dus je kansen, en schrijf zowel Evergreen als Actuele content op je WordPress website.
Ben je ook op zoek naar een snelle en stabiele partner voor jouw WordPress blog? Neem dan een kijkje binnen onze WordPress hosting pakketten om ook voor de juiste fundering te zorgen!