Dunne content in de problemen

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Wat is een Membership site en Exclusieve Content?

Membership sites en exclusieve content worden vaak gepresenteerd als dé manier
Lees meer

YouTube pakt massaproductie van content aan

Naast een website is een aanwezigheid op kanalen zoals YouTube vaak niet meer
Lees meer

Google Discover komt naar Desktop zoeken

Google Discover is een manier die Google nu aanbied op mobiele apparaten waarin
Lees meer

Dunne content in de problemen

Er zijn een hoop verschillende soorten content op een website waar naar gezocht kan worden. Met de opkomst van A.I. zullen de recht toe recht aan antwoorden en blog posts steeds meer in de problemen komen. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar welke content het beste op te focussen is. En hoe jij hierin kan inspelen om ervoor te zorgen dat bezoekers blijven komen naar je blog of zakelijke website. 

Wat is Dunne Content? 

Dunne content is content of teksten die gemaakt zijn op een website om een korte vraag te beantwoorden, zonder veel begeleidende tekst of uitbreiding hierin. Je stelt een vraag of voert een zoekterm in binnen Google, bijvoorbeeld:

“Kan je voegen schoonmaken met bleek?“

Met deze zoekterm verwacht je ook een korter antwoord terug, maar kan je interesse hebben in de manier om het wel of beter te doen. Het recht toe recht aan antwoord geeft Google Gemini (AI) je al binnen het AI overzicht in de zoekmachine. Met hierin de uitgelichte bronnen aan de rechterkant die je meer informatie over deze zoekterm kunnen geven. 

Dit zal meer en meer worden uitgebreid. En AI is hierin niet meer weg te denken voor velen. 

Dunne content in de problemen

Strategie die vroeger werkte

Dunne content was niet perse een negatieve manier die werkte, maar was een veel ingezet door niet alleen privé bloggers, maar ook voor bedrijven. Om op die manier met langere zoektermen met minder competitie toch verkeer te kunnen drijven naar je website toe. Ook waren deze artikelen sneller gemaakt en gepubliceerd dan pilaar of evergreen content. Wat meer tekst en inspanning vereist. 

Een korte vraag zoals bovenstaand voorbeeld kan samengevat worden in een woord of 400, een paar plaatjes, en door naar de volgende. Exact hier is AI ijzersterk in, en trekt verschillende bronnen van het internet, voegt dit kort samen, en laat jouw de opsomming gelijk zien in de zoekresultaten. Doorklikken hierin naar de bron wordt hierdoor voor veel zoektermen niet meer noodzakelijk om het antwoord te vinden. 

Fijn voor een gebruiker die snel het antwoord wilt zien, maar minder fijn voor de website die nu juist met deze dunne maar effectieve tekst hoog scoorde. 

Beantwoording van AI

AI is nu dus ook in de Google zoekresulaten prominent aanwezig, en komt dus ook meer en meer onder de ogen van de doorsnee gebruiker die wellicht zich niet in deze wereld zich bevind. Een ding is echter duidelijk, en Google als exclusieve bron van verkeer zien zal voor velen geen optie meer zijn. Als website eigenaar zal je een combinatie van advertenties, Sociale Media, Content marketing, en andere tactieken dienen toe te passen om alsnog ogen op je website en hierdoor diensten te zien. 

De samenvattingen en beantwoording van AI zal niet hierbij stoppen, en met elke update van Google verder worden uitgebreid en verbeterd. Als jouw tactiek dus was om voor vele soorten langere vragen korte artikelen te schrijven, dan is het raadzaam om deze strategie te herdenken. 

Waar vooral de voorkeur naar uit gaat zijn de persoonlijke verhalen en ervaringen, in een langere tekst uitgelegd, met multimedia hierin verwerkt. Het schrijven van teksten voor de zoekmachines lijkt in vrijwel elk geval voorbij te zijn. En het creatieve schrijven over onderwerpen waar jouw doelgroep belangstelling voor heeft zal een grotere plek gaan innemen. Deze creatieve content dient dan ook gedeeld te worden in verschillende formaten, zoals video, beeld, en geluid. En vervolgens ook gedeeld worden op het relevante sociale netwerk. 

Waar de nieuwe kansen liggen

Het is niet enkel verloren hoop, en er ontstaan hierdoor ook nieuwe kansen om meer content te maken die gebruikers blijven lezen, en juist terug laat komen. Op de volgende vlakken komen de kansen te liggen: 

Authenticiteit wint – Persoonlijke verhalen, ervaringen en meningen zijn uniek en moeilijk door AI te vervangen. Deel wat jij écht meemaakt of ontdekt binnen jouw vakgebied. Om als voorbeeld te geven, maak authentieke foto’s en instructies voor een hoe doe je dit artikel. En onderbouw promotie materiaal met ervaringen van klanten. 

Diepgang loont – In plaats van oppervlakkige antwoorden, gaan gebruikers meer waarderen dat jij context, nuance en praktische tips biedt.

Creatieve formats groeien – Video’s, podcasts, infographics en interactieve content krijgen meer impact. Dit soort content laat zich minder makkelijk samenvatten door AI. Ook hier zijn eigen gemaakte afbeeldingen, waarin je het product toont of je verhaal onderbouwd. Steeds belangrijker. 

Community bouwen – Door je publiek via meerdere kanalen te bereiken (nieuwsbrieven, socials, eigen platforms) creëer je duurzame relaties die niet afhankelijk zijn van één zoekmachine.

Waar zie jij de uitdagingen liggen in jouw branche? Laat het ons weten op Sociale Media. 

Op zoek naar een betaalbaar en snel WordPress hosting pakket om jouw content op te hosten? Neem dan nu een kijkje binnen onze voordelige pakketten.