Bestaande content verbeteren binnen WordPress
Er zijn vrijwel altijd wel pagina’s op een website die beter of slechter presteren dan anderen. Dit kan in de vorm zijn van verkeer die ze ontvangen uit verschillende bronnen, maar ook het conversiepercentage van verkeer wat zich al op deze pagina bevindt. Laten we in deze blog post een kijkje nemen hoe je een pagina kan verbeteren, en hoe je dit allemaal bijhoudt.
Bijhouden van prestaties van een individuele pagina
Het is aan te raden om bij te houden wat er zoals op jouw website en hierbuiten gebeurt. Het kan je namelijk helpen om hier meer inzicht in te krijgen wat werkt en wat niet. Je kan hierdoor beter je content inzetten en opzetten tot succes. En zo meer uit je website halen. Het bijhouden van de prestaties van een website kan ook weer op diverse methodes, we raden aan om hier als starter van de diensten van Google zelf gebruik te maken, je kan binnen WordPress eenvoudig gebruikmaken van Google Analytics, gekoppeld met Google Search Console, wat je een totaalbeeld geeft over wat er zoal gebeurt op jouw website.
Binnen de rapporten kan je vervolgens inzien wat en hoe er op de pagina verkeer ontvangen is, en dus hoelang er bijvoorbeeld op de pagina gebleven is.
Heatmap gebruiken voor inzien van gedrag
Een handige tool die je tevens kan gebruiken om in te zien hoe een pagina presteert binnen WordPress, is om een heatmap te gebruiken. Een heatmap is eenvoudig mogelijk om in te zien van je website met de tool van Microsoft, Clarity. Waarin je ook weer eenvoudig een WordPress plug-in voor kunt installeren. Die je na enige tijd verzamelen van de data dit je laat inzien.
Dit kan bijzonder handig zijn om te controleren of er geklikt wordt op links, afbeeldingen, of bijvoorbeeld gelijk een knop om te bestellen.

Afbeeldingen en media op een pagina
Afbeeldingen en media kan een groot verschil maken op een website, en zeker op een individuele pagina. Informerende, vermakende, en vooral relevante afbeeldingen en media kunnen ervoor zorgen dat de aandacht vastgehouden wordt. En dat er uitgenodigd wordt om verder te lezen, of juist om gelijk over te gaan naar een actie. In veel gevallen zal het een product of dienst betreffen, maar je kan ook uiteraard enkel iets binnen een blog post willen opbreken.
Kijk hiervoor voornamelijk naar media die je zelf kan en wil maken, het gebruik van standaard stock foto’s kan vaak niet aansluiten, of voegt niet veel toe. Het is daarom handig om hier goed over na te denken, en als je terugziet in de heatmaps dat dit botst, hier een andere optie voor te overwegen.
Tekst optimaliseren
Tekst is en blijft belangrijk op een website, ook in de tijd waar steeds meer content wordt gemaakt in beeld vorm. Zeker voor een blog is tekst uiteraard nog steeds de drijvende kracht, maar ook op een bedrijven of freelancewebsite kan tekst op een pagina overtuigen en ervoor zorgen dat je gevonden wordt.
Schrijf bij voorkeur de teksten over jouw bedrijf of passie zelf, zodat jij hier juist het enthousiasme in kunt steken om te overtuigen. Het is hierna wel aan te raden als je hier weinig ervaring in hebt om dit nog na te laten kijken door een professionele partij. Of gebruik te maken van AI voor suggesties om dit te verbeteren. Het klakkeloos overnemen en publiceren van AI-content kan zeer nadelig uitpakken en bestraft worden door zoekmachines. Probeer hier dus niet altijd de makkelijke weg voor te nemen, maar steek moeite in de content die jij op je website plaatst.
Kleuren en knoppen
Kleuren en knoppen op een pagina kunnen ook voor of tegen je werken, de juiste kleuren zorgen voor meer klikken. En is een studie op zichzelf binnen marketing en psychologie. Neem een kijkje naar de kleuren en paletten die jij gebruikt en neem hier een langere blik op hoe die presteerden. Door zoiets kleins als een kleur van een knop aan te passen, kan het al een wezenlijk verschil uitmaken. Wijzig dit niet elke dag, maar probeer bijvoorbeeld eens een bestelknop een halfjaar een kleur te hebben op een landingspagina, en hierna een halfjaar een andere kleur te testen. Houdt uiteraard hier dan vervolgens bij hoeveel acties er in die periode aan gekoppeld zijn.
CTA aanpassen
CTA staat voor Call To Action, en is dus een oproep tot actie aan de bezoeker van de pagina. Dit kan vele vormen innemen, en bijvoorbeeld oproepen om een bestelling te plaatsen, maar ook om lid te worden van een nieuwsbrief, een mening te geven, etc.
Een CTA kan een krachtige motivator zijn om mensen te sturen, en de manier waarop je dit doet kan een groot verschil hierin maken. Wanneer je mindere prestaties terugziet op een pagina, dan is het raadzaam om hier nog een keer een kritische blik op te werpen, en deze aan te passen naar een andere tactiek.
Met deze tips ben je helemaal klaar om jouw bestaande pagina’s een flinke boost te geven. Door goed te kijken naar prestaties, content, media en knoppen kun je van iedere pagina een echte topper maken. Het draait allemaal om kleine aanpassingen die samen een groot verschil maken. Dus pak je pagina’s erbij, ga testen, optimaliseren en vooral: experimenteren. Zo haal je het maximale uit je website en maak je bezoekers blij. En vergeet niet: een goed werkende, snelle en gebruiksvriendelijke WordPress hosting is de fundering van succes – wij helpen je daar graag bij!
