Autoriteit opbouwen met blogposts binnen jouw vakgebied

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Wat is DNS en waarom is het cruciaal voor je website?

Bij MijnHostingPartner.nl streven we ernaar om niet alleen betrouwbare en
Lees meer

Nieuw aangeraden formaat voor favicons

Een favicon is een belangrijk stukje herkenning wat je zeker voor jouw website
Lees meer

Zijn jouw website doelen behaald in 2024?

Werk aan een website is nooit geheel af en hier zal altijd nog werk inzitten
Lees meer

Autoriteit opbouwen met blogposts binnen jouw vakgebied

Als ondernemer is het belangrijk om jouw website op de kaart te zetten voor het aantrekken van nieuwe klanten, met blog posts kan je namelijk op een informele wijze aantonen dat je weet waar je het over hebt. En zo bezoekers omtoveren naar betalende klanten. Laten we bespreken hoe jij dit kunt gaan doen en welke voordelen hier allemaal mee verbonden zijn!

Waarom bloggen helpt bij het opbouwen van autoriteit

Bloggen is een content marketing strategie die vaak niet direct zijn vruchten afwerpt, maar wel op de lange termijn enorm effectief kan zijn. Je bouwt met blog posts en content in zijn algemeen namelijk autorititeit op binnen meerdere vlakken, zowel bij je bezoekers die deze content lezen om overtuigd te worden. Als ook binnen zoekmachines die jouw website ranken in hun resultaten.

Meer content wat goed in elkaar steekt betekend namelijk dat je op meerdere onderwerpen gevonden kan worden die je wellicht niet binnen je normale website zou targeten. En kan je klanten opleveren vanuit onverwachte hoeken. Met het regelmatige delen van bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen in je vakgebied, je eigen ervaring deelt voor een probleem of vraagstuk, of simpelweg wat tips en trucks deelt. Content kan ervoor zorgen dat je een vaste naam wordt in je branche.

Voor vrijwel elke branche kan dit ontzettend relevant en behulpzaam zijn, laten we als voorbeeld een tuinman nemen die blogt over veelvoorkomend onkruid wat oppopt in de tuin. Je kan dan enige tips delen over het bestrijden hiervan die wellicht anderen nog niet besproken hebben, en jouw jaren ervaring delen hierin. Met uiteraard ook uitgelegd dat als mensen het werk graag uit handen willen geven, dat er een gratis offerte aangevraagd kan worden. 

Met enige moeite in een blog post of artikel waarin je in theorie 1 keer mee bezig bent, kan je ervoor zorgen dat je jaren bezoek naar je website kan ontvangen. En zo jarenlang ook passief aanvragen voor een offerte kan ontvangen. 

Om deze redenen kan Content Marketing voor ieder bedrijf of onderneming van toepassing zijn en een aanwinst. 

Hoe schrijf je blogposts die autoriteit uitstralen?

Concreet is het natuurlijk wel noodzakelijk dat je niet alleen blog posts schrijft, maar ook goede blog posts die laten zien dat je verstand hebt van het vak en die goed in elkaar steken. Dit doe je door rekening te houden met de volgende punten in de blog posts: 

1. Kies onderwerpen waar jouw doelgroep écht iets aan heeft

Denk na over de vragen die je vaak krijgt van klanten. Schrijf daar antwoord op. Bijvoorbeeld:

“Wat is het verschil tussen coaching en therapie?”

“Wat moet ik meenemen naar een eerste interieuradviesgesprek?”

“Hoeveel kost een zakelijke fotoshoot gemiddeld?”

“Hoe bestrijd je zevenblad in de tuin?”

Door praktische vragen te beantwoorden, geef je direct waarde.

2. Gebruik praktijkvoorbeelden of cases

Laat zien hoe je te werk gaat met voorbeelden uit je werk (natuurlijk zonder vertrouwelijke informatie). Dit maakt je verhaal tastbaar én geloofwaardig.

3. Schrijf in duidelijke taal, niet in vakjargon

Autoriteit zit niet in moeilijke woorden, maar in helder uitleggen. Schrijf zoals je praat met je klant. Daarmee houd je je boodschap begrijpelijk en toegankelijk.

4. Laat je persoonlijkheid doorschemeren

Mensen doen zaken met mensen. Als jij jezelf laat zien in je blogs, bouw je sneller vertrouwen op. Deel bijvoorbeeld wat je drijft, waar je in gelooft, of wat je uniek maakt in je aanpak. Ook is het vermelden van de auteur hierin belangrijk, werk dus binnen WordPress je auteursprofiel uit, en vergeet hier niet om ook een afbeelding van jezelf in te zetten. Als bezoekers weten wij hierachter steekt bouw je meer vertrouwen op dan een anonieme bron. 

Bloggen helpt je verder

Bloggen kan dus op de lange termijn veel vruchten afwerpen, en kan op een passieve manier orders of offertes laten binnenkomen. Het enige wat noodzakelijk is om jouw passie en ervaring te steken in interessante blog posts, zolang deze technisch goed in elkaar steken en leuk zijn om te lezen kan je op deze manier op een informele wijze jouw klanten overtuigen. Je hoeft geen professionele tekstschrijver te zijn om hier een succes van te maken, juist jouw persoonlijke ervaring is hierin wat mensen kan overtuigen. 

Content marketing waar bloggen dus onder valt, is een langdurige strategie omdat hier vaak de eerste paar maanden nog weinig verkeer naartoe komt. Hierdoor is dit een andere insteek dan directe adverteren, waar je gelijk al resultaten kan terugzien. Het voordeel van content marketing is echter dat je niet hoeft te betalen per klik zoals bij advertenties. Hierdoor is het een laagdrempelige tactiek die iedereen kan toepassen voor elk budget. 

Bij MijnWordPressPartner.nl hebben we voordelige en snelle pakketten voor je klaarstaan waar je voor elk budget eenvoudig je website op kunt hosten. Neem nu een kijkje binnen onze WordPress hosting pakketten en begin gelijk!